Regelmatig kom ik het tegen, Duplicate content. Wat is het en hoe ga je nu om met duplicate content? Een website met veel content wil iedereen. Er is veel inhoud voorhanden online. Er is ook veel inhoud dat je kunt gebruiken voor je eigen verhaal. Duplicate content is een veel voorkomend probleem bij zoekmachine optimalisatie. Duplicate content houdt in dat dezelfde pagina onder twee verschillende URLs bereikbaar is. Zoekmachines zien twee of meerdere pagina's die dezelfde inhoud bevatten, vandaar de naam 'duplicate content'.
Wat kun je daar nu aan doen?
De eenvoudigste oplossing is je eigen inhoud maken, met je eigen signatuur. Dan kan natuurlijk een ander je tekst overnemen en kopiëren. Dat is lastig tegen te gaan. Google heeft een hekel aan Duplicate content. Wil dat je je eigen unieke verhaal vertelt op internet. Er is een filter ontwikkeld, het duplicate content filter. Google geeft een van de pagina’s een waarde. De dubbele pagina krijgt de waarde niet.
Oplossingen binnen je website.
Je kunt niet altijd voorkomen dat je Duplicate content moet gebruiken. Dan is het niet negatief maar kan het duidelijkheid opleveren. Denk aan producten in een webshop die je wilt ontsluiten in verschillende product categorieën. Je kunt dan in de duplicate pagina een code toevoegen: rel=”canonical”. Deze code plaats je op de dubbele pagina. Google herkent dit en je pagerank blijft in orde.
Controleren van Duplicate content
Je kunt controleren of er pagina's gekopieerd zijn van je website. Kopieer een zin uit de tekst en plak dat in het zoekveld van Google. Test dit eens om meer inzicht te krijgen. Je kunt ook gebruik maken van tools als Copyscape. Voer de URL in en het programma geeft keurig een overzicht waar de dubbele inhoud te vinden is. Duplicate content is niet per definitie slecht. Let echter op wat je doet, blijft authentiek. Beheer je een webshop waar producten dubbel voorkomen, bijvoorbeeld verschillende product categorieën, plaats dan de canonical tag zodat de ranking niet negatief beïnvloed wordt.