Onderzoek: Ondernemer mist online omzetkansen

Uit een onderzoek van DTG onder 556 ondernemers, uitgevoerd door MKB-platform BC.nl. blijkt dat de website van ondernemers te wensen overlaat.

Het onderzoek is uitgevoerd onder respondenten afkomstig uit diverse branches, zoals de zakelijke dienstverlening, detailhandel en zorg. Doel van het onderzoek was om de professionaliteit van de online activiteiten van (kleine) ondernemers in kaart te brengen.

Grote bedrijven zien de website al als een professioneel verkoop kanaal. Kleine ondernemers zien de website als een luxe. We zien vaker dat de website meer gezien wordt als een visitekaartje op internet, zonder een duidelijk verdienmodel. Door die gedachte wordt een website vaak te duur. Als je investering eigenlijk niets opbrengt is dat ook begrijpelijk. Toch denk ik dat de kleine bedrijven commerciële kansen onbenut laten. Dat is zonde.

Opvallend in het onderzoek is ook dat de webbouwer in de helft van de gevallen uit de kennissenkring komt. Het zogenaamde neefje kan ook een website bouwen. Dat lijkt natuurlijk ook zo. Een Wordpress website staat binnen no-time op live. Een leuke template is zo gekocht voor een paar euro. Maar het gaat natuurlijk om de effectiviteit van een website. Wat verwacht een klant. Wat is de internetstrategie? Welk CMS gebruik je.

Het onderzoek geeft aan dat je website enorm belangrijk is ook voor kleine bedrijven. Focus eens op een paar belangrijke vragen:
Wat wil je klant? Hoe ga je verder als de website is gelanceerd? Welke online kanalen zet je nog meer in?

Succes!