5 mythes over digitale toegankelijkheid

Mythe 1, Digitale toegankelijkheid heeft negatieve gevolgen voor het design van de applicatie.

Toegankelijkheid heeft eigenlijk niets te maken met hoe visueel aantrekkelijk of interessant een website is. Het is altijd mogelijk om mooie, media-rijke, interactieve, boeiende en toegankelijke websites te maken.

Functies zoals formulieren, knoppen, navigatie en tabbladen kunnen allemaal toegankelijk ontworpen en gebouwd worden.

Bij webdesign gaat het niet alleen om vormgeving, het gaat om het ontwerpen en ontwikkelen van een bruikbare applicatie voor zoveel mogelijk mensen.

Mythe 2, Digitale toegankelijkheid is duur en kost veel tijd.

Het ontwikkeltraject van een toegankelijke site is niet anders dan de ontwikkeling van een website die dat niet is. Het bestaat uit dezelfde elementen en bouwblokken. Het voldoet dan aan de regels van WCAG. (Web Content Accessibility Guidelines)

Wanneer je vanaf het begin van het traject rekening houd met de WCAG regels kost het niet meer of minder tijd. Het gaat om kennis en aandacht.

Mythe 3, Digitale toegankelijkheid heeft maar gevolgen voor een klein deel van gebruikers.

Ik verkoop alleen producten aan mensen zonder een visuele beperking. Ik hoor dat uiteraard ook vaker. 

Dat is een gemakkelijke uitspraak, dan hoef je namelijk ook geen moeite te doen. Uit cijfers blijkt maar dat 1 op 5 (20%) gebruikers een handicap heeft (cijfers van The Papworth Trust) en 8,5% van de deze gebruikers heeft een handicap die hun vermogen om een computer te gebruiken beïnvloedt. 1 op de 22 (4,5%) van alle potentiele gebruikers is kleurenblind (cijfers van http://www.colourblindawareness.org). Dat zijn cijfers die aangeven dat het belangrijk is om rekening te houden met iedereen.

Daarbij vergeten we gebruikers met een tijdelijke handicap, zoals mijn neefje die zijn arme gebroken heeft. Hij heeft moeite om een muis te gebruiken. In de praktijk blijkt dat een behoorlijk aantal websites dan niet meer re gebruiken zijn. 

Een ander mooi voorbeeld blijft het gebruik van een mobiele telefoon buiten. Het is vandaag prachtig weer. De websites met een slecht kleurcontrast bezoek ik vandaag maar even niet.

Kortom een duidelijke lay-out, consistente navigatie en zinvolle linknamen zijn niet alleen goed voor mensen met cognitieve beperkingen, het is alle gebruikers belangrijk omdat het uw website gebruiksvriendelijker maakt.

Als ontwerpers rekening houden met alle gebruikers, het zogenaamde inclusieve design, heeft iedereen er baat bij. Een interface die snel en logisch doorlopen kan worden, is bijvoorbeeld niet alleen handig voor mensen die moeite hebben met het bedienen van een muis - het is ook de snelste en gemakkelijkste manier voor iedereen om op de meeste sites te navigeren.

Ondertitels bij een video is voor een dove gebruiker belangrijk. In een drukke lawaaiige omgeving kan dit voor iedereen prettig zijn.

Mythe 4, Digitale toegankelijkheid is een optie.

Op 24 mei is het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid gepubliceerd in het Staatsblad.

Per 1 juli 2018 treedt het besluit, dat de Europese toegankelijkheidsrichtlijn (2016/2102) omzet in bindende nationale regelgeving  in werking.

Het besluit maakt deel uit van breder pakket aan maatregelen die een inclusieve benadering van digitale overheidsdiensten moet realiseren.

Dit besluit verplicht overheids instanties te voldoen aan de standaard EN 301 549 en daarover een  actuele toegankelijkheid verklaring af te geven.

Mythe 5, Digitale toegankelijkheid heeft geen andere voordelen.

Digitale toegankelijkheid heeft een aantal voordelen. Een klein overzicht:

Beter gevonden worden door zoekmachines

In tegenstelling tot toegankelijkheid, is SEO iets waar veel voordeel van verwacht wordt. Veel toegankelijkheidsrichtlijnen zijn hetzelfde als SEO-technieken, bijvoorbeeld geldige HTML, duidelijke linknamen, gebruik van tekst in plaats van afbeeldingen (Alt-tekst) enz. Dit betekent dat het integreren van toegankelijkheid tegelijkertijd helpt om websites beter zichtbaar te maken voor zoekmachines.

Verhoogt website verkeer

Met een zoekmachine vriendelijk site, zal er naar verwachting een toename in het aantal bezoekers zijn. Bezoekers blijven langer op de site lezen waar door de site hoger gewaardeerd wordt door Google.

Verbetert bruikbaarheid van de site

Toegankelijkheid verhoogt de bruikbaarheid van een website en verbetert de gebruikerservaring. Toegankelijkheidsrichtlijnen zijn vergelijkbaar zijn met bruikbaarheidrichtlijnen, denk aan het gebruik van een duidelijk en consistent ontwerp, duidelijke navigatie, het verdelen van informatieblokken in logische secties en een goed kleurcontrast. 

Dit zorgt er voor dat het gevoel van de site goed is waardoor bezoekers nog eens terug komen naar de website.

Reputatie verbetert, 

Een website die alle gebruikers een warme welkom heet, ongeacht hoe de website bezocht wordt, is natuurlijk een prachtige benefit.

Conclusie

Digitale toegankelijkheid, Accessibility, gaan niet alleen over bezoekers met een beperking. Het verbetert de kwaliteit van de website. Het heeft positieve gevolgen voor alle gebruikers. Inclusief gebruikers die de site bezoeken op een mobiel.

Labels